Kesahnye....
Saturday, July 28, 2007
Malas.. malas.. semenjak 2 3 menjak dulukale memang aku jadi pemalas. Tah kenape. Hairan bin pelik. Sume benda aku nak buat, tibe2 terbantut. Takde selera nak buat itu ini. Kalo kat rumah bile kena ketok dengan mak aku je baru aku melaksanekan sesuatu keje. Selagi tak kena ketok, selagi tuh aku tak gerak. Dudok diam merenong mase depan. Macam kaki kena paku, tak bole jalan sane sini. Selalunye aku jenis tak reti dudok diam. Ade je arah nak dituju. Sebab tula kat dua2 tapak kaki aku terlekatnye dua tahi lalat. Maknenye,kuat merayau. Suke bejalan. Tapi tu dulu-dulu la. Sekarang dah okeh. Tak malas sangat dah. Maken hari, maken kena puji same mak aku. Tahap kemalasan aku nak mandi pon dah kurang. Hahak. Tapi kan, satu benda je aku memang giler rajen. Rajen makan. Peh. Bab2 mentelan makanan ni memang aku tak pernahnye malas. Tapinya juga,harini terbalek pulak. Harini pegi cc, macam biaselah. Aku masak sandwich telo. Mak aku masak nasi goreng. Aku bawak bekal sandwich telo tuh same nasik goreng. Penoh satu beg plastik. Macam nak pegi piknik. Mak yang kate. Aku tak kate. Along pon kate. Sampai je cc, teros masok belog. Alahai, sawang ek. Kate aku dalam hati. Malas la pulak nak apdet. Tataw ape cerita mau bikin. Tapi lepas je aku ngan along dah hias balek belog ni, baru terasa aura nak buat story. Sebab belog dah maken hensem. Hensem kan? Lantaklah ape story nak karang, janji belog dah semaken berseri. Aii, hepinye hati


Dah pukol 5 lebeh petang, aku suruh along makan. Along pulak suruh aku makan. Aku taknak. Geleng pale. Dia suruh aku makan lagik. Aku tetap geleng pale. Pelik, perot tak terasa nak makan. Nak kate makan hape2, takdela pulak. Cume makan angen je. Sarapan pagi tadi pon, mkan cipot je. Takde angen takde ribot, tibe2 rase lapa. Hahak. Apehal ler ngan stomach aku ni. Mereng ke. Aku gagahkan jugak makan nasik goreng, tapi tak habes pon. Tibe2 pulak kenyang. Tibe2 pulak bile dah maghreb, rase lapa balek. Hah? Aku pandang perot. Amek sekeping sandwich telor belaokkan cili sos. Makan depan pc, sampai menjejeh cili sos atas kibod. Sambel makan, sambel taep. Sambel taep,sambel makan. Sedap. Lazat. Nekmat. Peh. Lepastuh,kenyang balek. Eyy, biar betol perot aku ni. Tak paham la. Sukehati perot ni je. Hala, penat tol pikir. Lupekan jela pasal ni. Tak payah dikenang lagi. Sambong kesah laen pulak…


..............................

Tak tengok maka tak cinta. Korang dah tengok cerita Transformers? Mesti dah punyelaa. Kan? Konfem. Nak tahu tak.. sejak pertama kali terpandang eklan promosi cerita ni aku rase tak bekenan nak tengok. Tak suka. Mesti tak sedap jalan cerita ni. Dan segala2lah yang senegatif dengannye. Ramai kate cerita Transformers ni sedap. Bes. Kate mereka la. Puji melambong. Bagi aku, aku tetap dengan pendirian aku. Takbes. Deria rase aku yang kate macamtu. Rase aku la. Tapi, pepatah melayu ade berpesan, jangan pandang sebelah mata.


Betol la weh. Mase aku same femili tengok cerita ni, bes. Giler bes. Sangat2. Jalan cerita ni menarek giler. Sungguh. Lawak-lawak jenake yang diselitkan dalam cerita ni gempak. Kelaka habes. Tak kekeringan gusi gelak. Very menghiburkan. Ade saat cemas,terkejot,mendebarkan dan seangkatan dengannye. Peh. Complete. Menarek. Tertarek. Sangat da bomb la. Tak berkelip mate tengok. Tak heran ape terjadik kanan kiri. Bersila aku atas kosi panggong muvi tu. Tergelak-gelak kitorang sampai merah-pink kaler pipi. Seriyes weh. Takde pon bab2 yang membosankan. Hebatnye orang puteh buat filem macamni. Memang terasa nak tengok banyak kali. Dalam banyak2 robot dalam cerita ni, aku paleng suka kat Bumblebee. Woo, sangat macho la. Terpikat taim dari kereta Camaro kuneng yang dah usang bertukar jadik Camaro hensem bergaye. Kachaknye. Kan bagos kalo robot2 canggeh tuh membe2 aku. Oh my Bumblebee. Ending cerita ni pon bes belake. Taim muvi ni dah nak habes, aku rasa sedeh. Sedeh sebab cerita tu bakal menutupkan tirainye. Tapi takpe, mesti ade punye Transformers 2. Bakal hadir di pawagam. As soon as possible. Lagi cepat lagi bagos. Lagi aku suke. Aku akan menanti dengan penoh sabar. Peh. Puashati betol. Tak sia-sia duet tiket melayang. Aku bagi 4.8/5 bintang.


..........................


Korang nak tau lagi tak.. lepas je tengok muvi, teros pegi jenjalan tengok laot. Aku suka laot. Mentenangkan fikiran. Setenang laot mase tuh. Berangen. Peh. Bes betol. Tapi satu pekare tejadik kat aku. Pelik sangat la. Mane-mane je aku pegi, mesti aku akan TERbuat kecoh. Dida yang kate. Ke tu sume kebetulan. Tah.


Camni ceritanye.. mase aku dengan dida dudok sambel makan kopok lekor kat atas kayu besa, tibe-tibe aku rase nak bejalan. Mase tu mak dengan along tengah beli makanan kat ade satu van makcik ni. Aku dengan penoh yaken menghayon satu persatu langkah kaki,nak pegi kat along. Saje-saje nak menyibok kat along ngan mak aku. Dida tengah layan blues mase tu. Malas je nak kaco. Mase nak mendapatkan along, aku berlari. Dalam berlari tu kaki aku tibe-tibe rase nak meloncat ade satu rantai besa. Rantai besa tu diikat kat tiang2 rendah. Kekonon nak tunjok hebat. Mak perasan. Mak suruh jalan kat jalan jalan yang takde rantai2 besi besa tu. Aku degel. Tapi bile nak loncat je, kaki kanan aku tersangkot kat salah satu rantai besi tu. Langsong jatoh. Dua2 tangan dengan kepale lutot dah cecah tanah. Saket. Pedih. Bes. Sume pandang. Bebudak motor pon pandang. Along pegi kat aku. Aku hanye buat muke pelik,kenapelah aku bole jatoh ek. Akibatnye, lutot kanan aku cedera. Berdarah. Lutot kiri pulak lebam. Terkoyak seluar,betol-betol kat lutot kanan. Terase cam rockers pulak. Rock uuuu. Lepastuh, aku pegi dudok balek kat kayu besa tadi. Dida gelak. Gelak jahat. Gelak setan. Gelak giler. Mak pon same gelak. Sume gelak. Las2 aku tergelak same. Sambel nyanyi lagu tuai padi antara masak,sambel urot2 lutot aku. sambel urot sambel nyanyi pandang laot. Sambel aku nyanyi,sambel diorang gelak tak hengat doniye..

Sekarang luka-luka aku ni da berusia 3 hari. Jalan pon terhencot-hencot. Serupa jalan macam atok aku. betol. Lutot kanan aku kalo pandang dari tepi,benjol bukan maen. Macam kepale ikan flower horn. Bulat. Tapi cantek. Tapi saket. Alaa, tak kesah. Sebab dalam filem Transformers, Bumblebee pon cedera terok kat kaki. Aku pon same. Peh. Jadi kami ni memang ade jodoh. Agak je. Kesahnye.. kesian same aku.

Haha.
 
posted by mira_mia at 9:37 PM | Permalink


0 Comments: